Вы когда-нибудь мечтали учиться не выходя из дома? Если да, то вы не одиноки. Согласно исследованиям Statista, 49% опрошенных студентов заявили, что прошли хотя бы один онлайн-курс в течение года. Нужно выучить новый язык программирования или разобраться в блокчейне? Подобные курсы с сертификатами от топовых вузов вы без труда найдете на просторах Интернета.
Давайте узнаем больше об онлайн-образовании. В этом нам поможет Питер Норвиг, создатель дистанционного курса по искусственному интеллекту. Если в Стэнфорде его занятия посещает 175 студентов, то онлайн — 100 000. Эффективны ли его уроки, узнаем из видео.
Видео рассчитано на уровень Pre-Intermediate и выше.
Перед просмотром ознакомьтесь с нашей инструкцией.
Текст | Словосочетания |
---|---|
Everyone is both a learner and a teacher. This is me being inspired by my first tutor, my mom, and this is me teaching Introduction to Artificial Intelligence to 200 students at Stanford University. Now the students and I enjoyed the class, but it occurred to me that while the subject matter of the class is advanced and modern, the teaching technology isn't. | to inspire — вдохновлять a tutor — учитель, воспитатель Artificial Intelligence — искусственный интеллект to occur to somebody — приходить кому-либо в голову subject matter — предмет изучения advanced — продвинутый, передовой teaching technology — технология обучения |
In fact, I use basically the same technology as this 14th-century classroom. Note the textbook, the sage on the stage, and the sleeping guy in the back. Just like today. So my co-teacher, Sebastian Thrun, and I thought, there must be a better way. | in fact — в сущности, в действительности basically — в основном, по сути the same — тот же a sage — мудрец, мыслитель a guy — парень a co-teacher — со-преподаватель, коллега |
We challenged ourselves to create an online class that would be equal or better in quality to our Stanford class, but to bring it to anyone in the world for free. We announced the class on July 29th, and within two weeks, 50,000 people had signed up for it. And that grew to 160,000 students from 209 countries. | to challenge — бросать вызов equal — равный quality — качество for free — бесплатно to announce — объявлять within — в течение to sign up — записаться |
We were thrilled to have that kind of audience, and just a bit terrified that we hadn't finished preparing the class yet. So we got to work. We studied what others had done, what we could copy and what we could change. Benjamin Bloom had showed that one-on-one tutoring works best, so that's what we tried to emulate, like with me and my mom, even though we knew it would be one-on-thousands. | to be thrilled — быть взволнованным, сильно волноваться to be terrified — быть в ужасе to prepare — подготовить one-on-one — один на один, тет-а-тет to emulate — имитировать, перенять one-on-thousands — один на тысячу |
Here, an overhead video camera is recording me as I'm talking and drawing on a piece of paper. A student said, "This class felt like sitting in a bar with a really smart friend who's explaining something you haven't grasped, but are about to." And that's exactly what we were aiming for. | to record — записывать smart — умный to grasp — схватывать, понимать to be about to — случится вскоре, произойдет вскоре to aim for — стремиться, добиваться |
Now, from Khan Academy, we saw that short 10-minute videos worked much better than trying to record an hour-long lecture and put it on the small-format screen. We decided to go even shorter and more interactive. | hour-long — часовой продолжительности |
Our typical video is two minutes, sometimes shorter, never more than six, and then we pause for a quiz question, to make it feel like one-on-one tutoring. Here, I'm explaining how a computer uses the grammar of English to parse sentences, and here, there's a pause and the student has to reflect, understand what's going on and check the right boxes before they can continue. | a quiz question — проверочный вопрос, контрольный вопрос to explain — объяснять to parse — делать грамматический разбор a sentence — предложение to reflect — обдумывать, размышлять to continue — продолжать |
Students learn best when they're actively practicing. We wanted to engage them, to have them grapple with ambiguity and guide them to synthesize the key ideas themselves. We mostly avoid questions like, "Here's a formula, now tell me the value of Y when X is equal to two." We preferred open-ended questions. | to engage — вовлекать to grapple — сражаться, бороться ambiguity — двусмысленность, неопределенность to guide — направлять to avoid — избегать a value — значение to prefer — предпочитать an open-ended question — вопрос, предполагающий расширенный ответ в свободной форме |
One student wrote, "Now I'm seeing Bayes networks and examples of game theory everywhere I look." And I like that kind of response. That's just what we were going for. We didn't want students to memorize the formulas; we wanted to change the way they looked at the world. And we succeeded. Or, I should say, the students succeeded. And it's a little bit ironic that we set about to disrupt traditional education, and in doing so, we ended up making our online class much more like a traditional college class than other online classes. | a response — отклик, реакция to memorize — запоминать to succeed — иметь успех to disrupt — разрушать to end up — прийти к |
Most online classes, the videos are always available. You can watch them anytime you want. But if you can do it any time, that means you can do it tomorrow, and if you can do it tomorrow, well, you may not ever get around to it. | available — доступный to mean — значить to get around to something — найти время для чего-либо |
So we brought back the innovation of having due dates. You could watch the videos any time you wanted during the week, but at the end of the week, you had to get the homework done. This motivated the students to keep going, and it also meant that everybody was working on the same thing at the same time, so if you went into a discussion forum, you could get an answer from a peer within minutes. | brought back (от to bring back) — возвращать a due date — дата сдачи домашнего задания, проекта during — в течение to motivate — мотивировать, подталкивать to keep going — продолжать, не останавливаться a discussion — обсуждение a peer — ровесник, однокурсник, одногруппник |
Now, I'll show you some of the forums, most of which were self-organized by the students themselves. From Daphne Koller and Andrew Ng, we learned the concept of "flipping" the classroom. Students watched the videos on their own, and then they come together to discuss them. | flipped classroom — формат обучения, при котором студенты изучают новый материал дома, а на занятиях выполняют упражнения, проводят лабораторные и практические исследования to flip — переворачивать on one’s own — самостоятельными усилиями, без посторонней помощи |
From Eric Mazur, I learned about peer instruction, that peers can be the best teachers, because they're the ones that remember what it's like to not understand. Sebastian and I have forgotten some of that. Of course, we couldn't have a classroom discussion with tens of thousands of students, so we encouraged and nurtured these online forums. | instruction — обучение, преподавание to encourage — поощрять, поддерживать to nurture — взрастить, способствовать развитию |
And finally, from Teach For America, I learned that a class is not primarily about information. More important is motivation and determination. It was crucial that the students see that we're working hard for them and they're all supporting each other. Now, the class ran 10 weeks, and in the end, about half of the 160,000 students watched at least one video each week, and over 20,000 finished all the homework, putting in 50 to 100 hours. They got this statement of accomplishment. | primarily — в первую очередь, преимущественно determination — настойчивость crucial — ключевой, критически важный to support — поддерживать ran (от to run) — длиться at least — по меньшей мере a statement of accomplishment — справка об окончании учебного курса |
So what have we learned? Well, we tried some old ideas and some new and put them together, but there are more ideas to try. Sebastian's teaching another class now. I'll do one in the fall. Stanford Coursera, Udacity, MITx and others have more classes coming. It's a really exciting time. | to put together — комбинировать fall — осень to be coming — быть на подходе exciting — волнительный |
But to me, the most exciting part of it is the data that we're gathering. We're gathering thousands of interactions per student per class, billions of interactions altogether, and now we can start analyzing that, and when we learn from that, do experimentations, that's when the real revolution will come. And you'll be able to see the results from a new generation of amazing students. | data — показатели, данные altogether — в совокупности a revolution — революция a generation — поколение amazing — удивительный, потрясающий |
Если вы прониклись онлайн-образованием, предлагаем нашу подборку из 10 порталов, на которых вы можете пройти дистанционные курсы.
Грамматическая продленка
Когда мы учились в школе, преподаватели задавали нам множество вопросов, на которые мы далеко не всегда знали ответы. Но нас интересовали совершенно другие загадки, и их не могли решить даже взрослые, например, был ли Большой взрыв случайностью? Мы выросли и теперь обеспокоены другими вопросами: как заработать много денег, стать счастливыми и познать смысл жизни. Чтобы правильно задавать их на английском языке, нужно вспомнить порядок слов в вопросах. В этом нам поможет следующее видео.
В английском языке существует пять типов вопросов.
Общий вопрос
Этот тип используется, когда вопрос закрытый, то есть на него можно ответить только «да» или «нет». Схема построения:
Вспомогательный или модальный глагол + подлежащее + сказуемое + дополнение + остальные члены предложения? |
Do fish feel pain? — Рыбы чувствуют боль?
Was the Big Bang just an accident? — Большой взрыв был просто случайностью?
Is there really a plan for my life? — Распланирована ли моя жизнь?
Do I have free will? — У меня есть свобода воли?
Am I just a biological machine? — Я просто биологическая машина?
Will robots become conscious one day? — У роботов однажды появится сознание?
Специальный вопрос
На такой вопрос ответить «да» или «нет» не получится. Он требует развернутого ответа: what? (что?), when? (когда?), where? (где?), why? (почему?), how? (как?), which? (который?), whose? (чей?), whom? (кого?). Схема построения:
Вопросительное слово + вспомогательный или модальный глагол + подлежащее + сказуемое + дополнение + остальные члены предложения? |
How are we so sure that God is a He and not a She? — Как мы можем быть настолько уверены, что Бог — это мужчина, а не женщина?
Why do so may innocent people and animals suffer terrible things? — Почему так много невинных людей и животных страдает от ужасных вещей?
Why am I conscious? — Почему я наделен сознанием?
How many universes are there? — Сколько существует вселенных?
Why can't we see evidence of alien life? — Почему мы не можем найти доказательства внеземной жизни?
Альтернативный вопрос
Из названия этого вопроса понятно, что мы выбираем из двух лиц, предметов, действий и т. д. Этот вопрос можно задавать к любому члену предложения. Здесь всегда будет употребляться союз or (или):
And is there a God or a Goddess? — Существует ли Бог или Богиня?
Was the Big Bang just an accident or an intentional action? — Большой взрыв был просто случайностью или намеренным действием?
Am I just a biological machine or someone more significant? — Я просто биологическая машина или кто-то более значимый?
Will robots become conscious or remain soulless machines? — Появится ли сознание у роботов, или они останутся бездушными машинами?
Разделительный вопрос
Такой вопрос состоит из двух частей. В первой порядок слов такой же, как в обычном предложении. А вторая содержит сам вопрос, который называется tag. Вопрос во второй части мы строим по правилам образования вопросов. Важно помнить, если первая часть утвердительная, то вопрос во второй части — отрицательный, и наоборот:
There is a God, isn’t there? — Бог существует, правда?
The Big Bang was just an accident, wasn’t it? — Большой взрыв был просто случайностью, верно?
I have free will, don’t I? — У меня есть свобода воли, ведь так?
I’m not just a biological machine, am I? — Я ведь не просто биологическая машина, правда?
Robots won’t become conscious one day, will they? — У роботов никогда не будет сознания, да?
Вопрос к подлежащему
Самый простой тип вопросов для построения. На место подлежащего мы ставим who (кто) или what (что), а после идет порядок слов, как в утвердительном предложении:
What is consciousness? — Что такое сознание?
Who can feel pain? — Кто может чувствовать боль?
Who planned my life? — Кто распланировал мою жизнь?
Who has free will? — У кого есть свобода воли?
What is just a biological machine? — Что является биологической машиной?
Who will become conscious one day? — Кто однажды приобретет сознание?
Поздравляем! Вы только что разобрали сразу два видео. Пишите в комментариях, какими вопросами вы задавались в детстве и на какой вопрос вы хотели бы найти ответ. Чтобы урок был полноценным, пройдите тест.
Не забудьте скачать краткий словарик по теме.
Скачать список лексики по теме «Видеоразбор: Стэнфорд или онлайн-образование?» (*.pdf, 293 Кб)
Записывайтесь на наш бесплатный вводный урок и ощутите все преимущества дистанционного обучения! У нас действительно помогают заговорить на английском.